
בגישה התפתחותית-מערכית, המונח "סביבה חינוכית" גולש מעבר לקירות ולמרחב של הגן, אל הסביבה החברתית והתרבותית, שבה חי הילד בזמן שהייתו בגן. הסביבה- בהגדרה זו- היא מערך שלם של מרכיבים אשר יוצרים ביחד אקלים איכותי בגן, המאפשר לילדים תהליכי למידה מהנים ועמוקים: אינטראקציות איכותיות, תכנון סדר יום נכון לגיל הילדים, ותכנון הסביבה הפיזית בגן.
גן הילדים כולל שני מרחבי פעילות מרכזיים: כיתת הגן והחצר שמקיפה אותו. שני המרחבים הם סביבת לימוד רציפה שמשמשת את הילדים ללמידה מכוונת-מזדמנת בחופשיות תוך כדי משחק, התנסויות, ולמידת חקר.
התכנית אימצה גישה אינטגרטיבית לפיתוח חצרות הגנים בחברה הערבית, שכללה פיתוח מוקדי פעילות שונים ומגוונים בחצרות. הגישה האינטגרטיבית מאמצת את המוטיבים המשמעותיים מה גישות השונות המתאימים מחד לקידום התפתחות הילדים ומאידך מותאמים לאישיות הגננת, וכלל הצוות החינוכי השותף (מפקחת, רכזת גיל רך, סייעת וכו'), למקום הספציפי לתרבותו ומורשתו

הערכה כוללת רקע תאורטי, גישות שונות לארגון הסביבה החינוכית , כלים וטיפים לצוות החינוכי
הכלי משמש ככלי עזר לאיסוף נתונים עדכניים על תמונת המצב של הסביבה החינוכית בגנים ומהווה בסיס לתכנון וארגון מחדש של הסביבה החינוכית
מומלץ לעבור השתלמות לצוות החינוכי - כנסו לסילבוס
- השתלמות לגננות : ארגון סביבה חינוכית בגן
תקציר
בגישה התפתחותית-מערכית, המונח "סביבה חינוכית" גולש מעבר לקירות ולמרחב של הגן, אל הסביבה החברתית והתרבותית, שבה חי הילד בזמן שהייתו בגן. הסביבה- בהגדרה זו- היא מערך שלם של מרכיבים אשר יוצרים ביחד אקלים איכותי בגן, המאפשר לילדים תהליכי למידה מהנים ועמוקים: אינטראקציות איכותיות, תכנון סדר יום נכון לגיל הילדים, ותכנון הסביבה הפיזית בגן.
ההשתלמות תתמקד בתכנון סביבה חינוכית בגן, בהקשר עם התנסויות ותהליכי למידה אשר מתרחשים, ותיווך הגננת והצוות החינוכי אשר מעשיר את התהליכים האלה, נבחן סביבה חינוכית מיטבית המזמנת כלים ואפשרויות לפיתוח דרכי חשיבה ומיומנויות קוגניטיביות, חברתיות ורגשיות.
ההשתלמות עוד תתמקד בתכנון מרחבי למידה פעילים תוך שמירה על אסתטיקה והימנעות מעומס ויתר גירויים, סביבה המוכרת לילדים המעניקה תחושת ביטחון , ומותאמת גיל והתפתחות. לאפשר לילד סביבה חינוכית מעודדת עצמאות ובחירה ,ביטוי חברתי, פיתוח שפתי ותקשורת יעילה.
מטרות הקורס:
- 1העלאת רמת המודעות למרכיבים חיוניים המשפיעים על תכנון סביבה חינוכית בגן.
- 2בניית מערך שיתוף פעולה בין מדריכה לגננת להתנסות בעיצוב וארגון הגן בצורה יפה, נגישה, בטיחותית ומעודדת למידה, חקר ומשחק.
- 3הקניית מושגים בסיסיים וידע ברמה עיונית ופרקטית למרכיבים חשובים בתכנון ועצוב הסביבה החינוכית במרחב הפנימי והחיצוני של הגן.
- 4פיתוח פעילויות מגוונות בגן ובחצר המאפשרות משחק והתנסות חווייתית בתחומים שונים בחיי ילדי הגן.
- 5הבנת עקרונות עיצוב סביבה לימודית מיטבית בגן הילדים, בהתאם להתפתחות הילד וצרכיו.
